2010. február 18., csütörtök

Szeretni önmagunkat

Önmagunkat szeretni nagyon jó és fontos.
És nehezebb, mint gondolnánk.
Vagy legalábbis nekem nagyon nehéz.
Először is mi az, hogy "szeretni"?
Például az anyai szeretetben megnyilvánul az, hogy mi az, hogy "szeretni"? Milyen az, amikor valaki szeret valakit? Akkor is, ha mondjuk az anya nem tudja szeretni önmagát, mert ő sem tanulta meg?
Mert bizony, ha nem tudja valaki szeretni önmagát, másokat se tud szeretni.
Mert ha magunkkal nem vagyunk teljesen elégedetten, akkor üres az edényünk, nincs mi kicsorduljon, hogyan tudnánk másoknak adni?
Másrészt a szeretetet és jóságot, amit kapunk, azt is mindig tovább kellene adnunk, hogy a körforgás sohase álljon meg.
Vagy arról, hogy mi az, hogy "szeretni", minekinek más fogalma van? Van tejes, tökéletes szeretet?
Na most én mondjuk feltételezem, hogy van.
De akkor az isteni (= emberen túli emberi=emberfeletti) szeretetről beszélek, vagy az emberiről? Vagy szeretet csak egyféle van?
Ha mondjk Istenből indulok ki, és felteszem, hogy ő "tökéletes", vagyis teljes, akkor nyilván mindent tartalmaz, tehát a tökéletes szeretetet is. HA van Isten. Ha nincs, akkor mondjuk felteszem, hogy az Univerzumban/Természetben van olyan, hogy tökéletes szeretet.
Azt hiszem, olyasvalaminek kéne lennie, ami teremteni tud.
Olyan hatamas, ellenállhatatlan erőnek képzelem a szeretetet, ami akár a kősziklát is megolvasztja, vagy akár dematerializálja, ami - ha Istenről beszélünk - létrehoz, ami önmagában olyan, hogy ki kell áradnia. (Vagy ez a teremtő erő csupán? De mégis, úgy képzelem, teremteni nem lehet szeretet nélkül.)
Bizonyos dolgokat tekintve az európai ember autentikus forrásnak tenkintette a Bibliát, mert azt mondták, az Istentől van. Na most, ha nem akarok vak és buta hívő lenni, akkor azt mondom, Istent ne feszegessük, a Bibliát meg ugye kanonizálták, emberek írták.
Szóval manapság mindenki maga választhatja ki, hogy ki neki az autentikus forrás, akinek hinni tud, vagy szeretne. Nos, ezzel is nagyon kellene vigyáznunk. Személy szerint én azt gondolom, hogy aki azt állítja magáról, hogy mester vagy tanító, annak semmiképp sem szabad hinnünk. Másrészt meg bárki lehet a mesterünk adott dologban, amiben ő autentikus. Nekem az az autentikus, aki nem bort iszik és vizet prédikál, hanem "walks his talk", vagyis azt cselekszi, amit mond. Vagyis nem mond mást, mint amit él. Például volt egyszer egy kung-fu mesterem, aki hihetetlenül erős és autentikus személyiség és jelenség volt számomra, mert mindazt, amiről beszélt, a való életében élte, meg tudta mutatni. Nála autentikusabb kung-fu mester csakis az a mester lehetett volna, aki kínai, Kínában él egy hegyen, és el kell menni hozzá, hogy kitanítson...
De a szeretetben manapság ki lehet autentikus forrás? Mondjuk Teréz Anya, vagy Gandhi? Teréz Anyának a történetét nem ismerem, sem személyesen nem találkoztam vele, úgyhogy nem tudhatom, vajon nem éppen lelkiismeretfurdalásból segített-e, vagy éppen egyik előző élet-belli karmáját dolgozta le... Bár azt hiszem - és ez csak érzés - segíteni szeretet nélkül nem nagyon lehet.
Legalább magamat kell annyira szeretnem, hogy bízzak abban, hogy tudok segíteni, azután meg, hogy amikor segítek, félretegyem az egómat.
No lám, az mindenesetre érdekes, hogy amint a szeretetről gondolkodom, magától beugrik a segítés fogalma.
Gandhi meg, az országát szerette, vagy magát, vagy a békét? Vagy csak alázatos volt?
Lehet, hogy a szeretet alázat is egyben.
Két dolgot már tudok róla: a segítséghez van köze és az alázathoz is.

Most már el kell mondanom, azért kezdtem el ezt az egészet lejegyezni, mert nagyon meglepődtem, amikor egy szívkinyitó gyakorlatot kezdtem el éppen, nevezetesen önmagam szeretését szerettem volna gyakorolni. Egy számomra autentikus személyiségtől kaptam egy gyakorlatot: hunyd be a szemed, és képzelj magad elé valakit, akiről tudod, érzed, hogy valóban szeret téged. Aztán képzeletben hagyd el a tested, és képzeld el, hogy az ő testébe belemész, felveszed, és lásd magad az ő szemein kersztül. Jegyezd meg jól, mit látsz és mit érzel, maradj egy kicsit ezekkel az érzésekkel, aztán gyere vissza a testedbe és őrizd meg ezeket a jó érzéseket.
És elkezdtem volna a gyakorlatot, és kiderül, hogy nem tudom, ki az, aki igazán szeret, hogy egyáltalán van-e vagy volt-e valaki, aki igazán szeretett életemben.
Ugye legelőször Anyám jutott eszembe, aki nagyon szeretett, és nagyon szeret, de nem tudom, igazán-e. Mert az anyai szeretet az más. Tudom, én még így is nagyon szerencsés vagyok az anyámmal, más anyákhoz képest. De mégse tudom azt hinni, érezni, gondolni, hogy valóban szeretett, mert tudom, érzem, hogy nem szerette magát, és engem már csak abból a magát-nem-szeretésből tudott szeretni. Másrészt meg a gyerek egy baromira érzékeny kis rendszer és nagyon pontosan érzi, hogy amikor valaki magát nem szereti, az őt se tudja szeretni, mert az üres edényből jön felőle valami, de hát az nem szeretet. Az talán ösztön, talán öröm. Én egy kapaszkodó voltam az anyámnak. Neki szüksége volt rám ahhoz, hogy az ő életének legyen értelme. De ezt egy másik ember nem bírja el. Én nem bírom el, hogy az ő élete az enyémtől függ. (Persze eztán én is csináltam ilyesmit vagy hasonlót másokkal, hiszen ezt az érzelmi viszonyulást sikerült csak szigerileg megtanulnom, mert ezzel tápláltak elsődlegesen.) Ezt szerencsére kiegyensúlyozta az a tény, hogy szegények voltunk, és hogy dolgoznia kellett, ezért én kicsi koromtól bölcsibe jártam, meg a szomszédnéni vigyázott rám. Szóval sok időt töltöttünk külön az imprinting korszakában is.
De a lényeg, amit ki akarok ebből hozni, az, hogy amikor valakinek szüksége van rám, és használ engem valamire, akkor én nem vagyok szeretve. Feldmár mondja, ha a szükség és a szeretet összekeveredik, az nagyon közel van az őrülethez.
Szóval kiderül, hogy az elsődleges szeretet-forrásom szeretett ugyan és jó anyám volt, de nem azzal a szeretettel, amiről én, most, huszonhat évesen azt gondolom, hogy az a valódi - pedig valójában nagyon keveset tudok róla, és valójában nem is tudom, hogy mi a valódi szeretet, milyen az, hogy "valóban szeretni".
Aztán gondolkodtam, ki más lenne az, akibe belebújnék, és a szemein keresztül látnám magam, és biztos lehetnék benne, hogy ő szeret és akkor tudnám úgy látni magamat, mint aki szeret.
És teljesen bizonytalan vagyok.
Emberek szerettek, szeretnek engem így-úgy a maguk módján az életemben, de volt-e igazi?

Akkor most meg mégiscsak feltételeznem kell, hogy lehet valami háttér-táras tudásom arról, hogy mi az "valóban szeretni". Plusz az eddigi életem tapasztalatai.

Hát akkor az Anyám kilőve, az Apám kilőve, mert ott sem volt. A féltestvéreim nem is ismernek. A mesterem? Talán, esetleg. A szomszédnéni? Talán, esetleg, de az túl régen volt. A barátaim?
Talán ebben érzek a legnagyobb rációt.
Azok a barátaim, akiket én akár szeretek, akár nem: szeretnek.
Volt idő ugyanis, hogy nem tudtam szeretni, értékelni őket - bár passzívan midnig is szerettem őket, de aktívan, tevőlegesen nagyon ritkán. De ahogy ők szeretnek - és ahogy én is kezdem mostanában szeretni magam - azt olyan igazinak gondolom: hogy nem számít, hogy rátarti vagyok és gőgös, ők akkor is szeretettel látnak és érdekli őket, mi van velem - bármi is legyen az, akikhez bármikor visszamehetek - mert nem vagyok most ott számukra, mert eljöttem egy másik országba, boldogulást remélve, jobb életet remélve, és íme kiderül, hogy akiket szeretek, otthon vannak, és mivel szeretem őket, a szívem hozzájuk húz, és mivel szeretem őket, ott akarok lenni számukra.
Azt hiszem, ez szeretni: ott lenni az emberek számára. Azok számára, akiket szeretsz.
És akkor mi van azokkal, akiket nem tudsz szeretni? - A tökéletes szeretetnek pedig olyan nincs.
Mert ha szeretem magam, akkor úgy teszek másokkal, ahogyan magammal is tennék, és mivel magamat sosem utasítanám vissza, hiszen szeretem magam, akkor másokat sem szabad visszautasítanom.
Azt mondják, bánj úgy másokkal, ahogyan szeretnéd, hogy veled is bánjanak.
Nade, hogy fonalamat ne veszítsem: szóval ott lenni mások számára. Csak ott lenni. Nem elvenni, nem szükségből lenni ott, hanem ott lenni, ha a másiknak szüksége lenne ránk. De közben szabadon engedni és nem használni.
De mégis, akkor ez azt jelenti, hogy engem használjanak. Én itt vagyok, ha szükséged van rám, használj, és ha nincs szükséged rám, érezd jól magad, és akkor is legyünk ott egymásnak, ha egyikünknek sincs szüksége a másikra - akkor csak jól érezzük magunkat, mert társas lények vagyunk, mert beengedjük egymást magunkba, és ettől jó nekünk.
Egyrészt, tehát: igenis használjuk egymást és a kölcsön-kenyér folyton visszajár. Azt kell, mondjam, ez rendjénvaló. A kihasználás, amikor többet veszünk el, mint amire szükségünk van: az nem rendjénvaló.
Másrészt ha én beengedek valakit, és a másik be is jön hozzám, a szívembe, és ő is beenged az ő szívébe és én be is megyek - akkor történik valami. Akkor az szeretet.

Szeretni nem lehet anélkül, hogy ismernénk és megértenénk valakit. Ismerni, az már majdnem szeretni. Megérteni, az egyenesen szeretni.

Aztán a szeretet mindig van. (Hosszútűrő, kegyes.)
Akkor is, ha rossz vagyok, akkor is, ha jó vagyok. Pont ettől szeretet.

A szeretet adás.

Méghozzá úgy, hogy én a másik életét jobbá, szebbé, könnyebbé teszem. "To make a difference in someones' life." De cserébe nem várok el semmit.

Továbbá az eddigi életemben azt is megtanultam, hogy a szeretet szigorú és következetes. Intelligens. Ezt most nem tárgyalom külön, mert már "jól megtanultam".
Ugyanakkor gyengéd, kegyes, és nagylelkű. Felelős.
A szeretet őszinte és igaz.

...Áh, igen, még valami: a szeretet gyógyít. És mint ilyen, átalakít, teremt.

Szóval valamit mégis csak tudok a szeretetről.
Akkor tehát ki is volt az, aki engem valójában, felelősségteljesen, intelligensen és tudatosan, tisztán szeretett életemben, olyan mags fokon, amilyen magas fokon nekem most fogalmam vana szeretésről?
Nos, lehet, hogy ez nem fogalom kérdése?
Hogy nem az agyammal kéne erről gondolkodnom, hanem a szívemmel?
Nos, agy nélkül a szív és szív nélkül az agy: defektesek.
Minden bizonnyal, még sokkal többet fogok a szeretetről tanulni és tudni életemben.
De amennyit most tudok róla, és amilyen fogalmam most van róla:
hát kiderül: így szeretni csakis én tudom magam, ha végre sikerül.

Persze az Anyám azóta sokkal bölcsebb, így most már sokkal jobban tud szeretni engem, mint azelőtt. Meg messzebb is vagyok tőle.
Ugyanígy a Karnagy.
A mesterem valószínűleg szeretett. Szigorú volt és gyengéd, vigyázott rám és tanított, nevetett velem és tanácsot adott, ha szükségem volt rá. Beengedett és beengedtem, bejött és bementem. Mindig egyforma volt: ha késtem, ha pontos voltam, ha csúnya voltam, ha szép voltam, ha híztam, ha fogytam, ha jó voltam, ha rossz voltam. Mindig egyforma volt. Kicsit irigylem a gyerekét és a feleségét.
Csak a barátaimban nem kételkedem.
A többiek mind szerettek: a maguk módján. De nekem attól nem volt különösen jobb az életem - kivéve ezalól Anyámat. Ő sokkal jobbá tette az életem, mint amilyen lett volna alapban. De sokmindenben vissza is élt velem kapcsolatban.
Szóval semmi sem fekete-fehér.
Talán a szeretet sem.
Szeretni, azt hiszem, nem azt jelenti, hogy nem követünk el hibát valakivel kapcsolatban. Viszont azt hiszem, nem is a tőlünk telhető legjobbat tesszük, hanem a tőlünk telhető legönzetlenebbül. Mert lehet valami "a tőlem telhető legjobb", ha van vele valami hátsó szándékom, vagy szükségletem, megette a fene az egészet. Egó nélkül. Én nélkül. Nem: "nekem kell", és "én teszem", "én adom". Hanem csak teszem, adom, vagyok. (Mellesleg meg ha mással teszek jót, azt magammal is teszem, mert mind egyek vagyunk. A Gestalt, ugye.)

És most életemben először nem azon gondolkodtam: én elég jó vagyok-e, én tudok-e valóban szeretni, hanem azon, tudhatok-e szeretni, volt-e honnan megtanulnom... Úgy tűnik, mivel nem volt, így még sokat kell tanulnom róla.

A szeretet minden generációval tökéletesebb. Ezt is tudom róla.

Köszönöm, hogy együtt gondolkodtál velem!

Viszlát.

Nagyon szeretlek.

7 megjegyzés:

Atheosz írta...

Inspiráló volt, amit írtál.

Nemrég olvastam vhol, h a szeretet semmi más, mint együttérzés és alázat, és ez a három ugyanaz; ami persze nagyon közhelyesen hangzik. Ahogy az is, h szeretet = Isten; de módosítsuk csak kissé ezt, és fogalmazzunk úgy: sok vallás éppen arra "használja" Isten fogalmát (vagy ha tetszik: valóságát), h megszemélyesítse és így közelebb hozza a szeretetet, mármint annak "tökéletes", minden önérdek nélküli, végtelen, szinte személy- és embertelen fajtájában, már megfosztva minden földhözragadt konkrétságától. Ez a "tökéletes szeretet" viszont, az a benyomásom, nem működik személy és személy között: maga a kettősség zárja ki, a határoltság & végesség, a két fél (ill. legalább az egyik fél, ha Isten emberszeretetéről van szó) "valamilyensége" és "másfajtasága". Ha már köztük szeretet van, akkor annak alapvető összetevője a Másik mássága, amelyikkel, ha már 1x szeretik a Másikat, és télleg, valóságosan ŐT szeretik, szükségszerűen együtt jár vmiféle vágy ill. hiány, amit éppen a Másik "más" volta tölthet be ill. válthat ki (ha nem így lenne, akkor az a szeretet elvesztené minden valóságosságát, hiszen mindkét fél anyagi, evilági realitása feloldódna benne, tehát nemcsak mi, teljesen önzetlenné válva, hanem a Másik is). Legnyilvánvalóbb példa erre a "másság-szeretetre" (szemben az "azonosság-szeretettel", ami a szeretet valódibb, tökéletesebb, de alighanem irreálisabb válfaja) a férfi-nő viszony, a nemi vágy, annak minden lelki összetevőjét is ideértve most.

Arra a kérdésre, h "ugyan ki szeret engem a legjobban, igazán és tökéletesen?", egy hívő persze azt felelné: hát Isten (ugyebár népszerű falfirkaközhely, h Jézus szeret téged :)). De hát ez sem működik a gyakorlatban olyan igazán, hacsak nem itat át minket teljességünkben a hit. Ezért én most olyasféle nézőpontot ajánlok, h vizsgáljuk meg a szeretet forrását és célját (a "királyi többes" itt és fentebb nem más akar lenni, mint általános alany - pl. német "man" -, ami ugye a magyarban sajna nincs :)). ...Szóval vizsgálódjon csak meg a szeretet végső forrása és sodrásiránya! Ha jól értem (értjük) /értődik/, nem "mi" szeretünk valójában és végsőképp, és nem "mást", hanem "Az" szeret, és "Azt", vagyis Önmagát. "Mi", ha valóban szeretünk, a médiumai vagyunk ennek a szeretetnek, amellyel az Önvaló szereti Önmagát (engem, téged, őt, "Azt"), minthacsak a fatörzs ágain keresztül szeretné Önmagát, az egész Teremtést az egész Teremtésen keresztül, -ben és által (na ezt jól megmondtam :))).

Szóval eszerint a (valódi, végtelen) szeretet vmi olyasmi, mint "fokozhatatlan azonosság", a forrás, a sodrás és a cél azonossága, összeolvadása; ill. tkp. nem is volt soha szétválás, se folyam, se Teremtés (hiszen mindez a világ pusztán Májá, a fátyolrejtett Anyatermészet játéka, avagy a lények - még avagyabban az Önvaló - ördögi ügyességű önbecsapása a Teremtés játékáért, örömeiért és szenvedéséért), hanem csak az Egy maga :).

Ez egy ismert misztikus nézőpont, sőt közhely; de hát mit is kezdhet ezzel az olyan egyszeri halandó, mint mi :) Felfoghatjuk ezt ugyan az értelmünkkel, de a szívünkkel iszonyú nehéz, és még nehezebb lényünk teljességével; annál kevésbé, mert ez bizony lényünk, szívünk és értelmünk lehető legradikálisabb nemlétét, feloldódását jelentené, Annak az Egyetlenegynek - na nem is hétmilliárdnak - a javára, Aki/Ami mindezeket hordozza :) Tehát alighanem csak szomorúan széttárhatja kezét az egyszeri író/olvasó, és visszaballag élni a sokízű Teremtésbe :)

Yaffa írta...

Kedves Atheosz,
először is el se tudom modnani, mennyire jó, mennyire örülök neki, hogy vagy. És hogy a barátom vagy. :)

Köszönöm, hogy írál. Jókat írtál.

Sokszor még a te bonyolultságod ellenére is az az érzésem, hogy én bonyolítok túl midnent - feleslegesen.
Dehát ha egyszer ilyen késztetésem van a gondolkodásra, mint olyanra - hallgattassam el?
Ez nem tartozik persze szorosan a tárgyunkhoz, csak úgy eszembe jutott, a válaszod olvastán...

A végkövetkeztetéssel teljesen egyetértek: visszaballgunk élni a sokízű Teremtésbe...
Csak ne gondolkodnék ennyit és folyton ilyeneken...
Mert a "de mégis..." az mindig itt van...

Ölelés!

Atheosz írta...

Hát igen, a gondolkodás az olyan, h ki kell pörögnie magát, azt az energiát, ami benne van, amit beleteszünk v beletevődik az értelmi funcióinkba. És csak úgy kezdhetünk igazán úrrá lenni rajta, ha már naon soxor pörgött így-úgy, naon sokféleképp, és már kezdjük kiismerni a természetét, az útjait, a szigorúan determinált sínjeit, és kezdjük átlátni annak az irdatlan mókuskerékféleségnek a távlati szerkezetét, amihez mindenféle logika-vezérelt gondolkodás óhatatlanul elvezet, megmutatva egyszersmind saját jóvátehetetlen zártságát is. Most így kapásból a legjobb szemléltető példa erre az előző mondat, ill. ez az egész válasz :) És ilyenkor az egyetlen kiút vmiféle "transzcendálás" - egy tágasabb mókuskerékbe :S De legalább az, amit logikának (v sablonos, élettelen, fogalmi racionalitásnak) hívnak, az ilyen mókuskerék-váltások során egyre légiesebbé és paradoxabbá párlik el; jó esetben így gyűlik lassan össze az Élet vize :) (csak sajna nagyon lassan), még jobb esetben meg rádöbbenünk minden-de-minden, az egész Lét mókuskerék-mivoltára, és felébred bennünk a legyőzhetetlen vágy ezek (beleértve eme vágyat is, + felébredést, + rádöbbenést + stb. stb :)) teljes és maradéktalan feloldására/meghaladására.

Egyszóval szükséges az akár terméketlen gondolkodás is, és pontosan azért, m nem vezet sehová, amit más módon, mint kipróbálva és személyesen megtapasztalva, nem "tudhatunk" meg, nem élhetünk át. A transzcendálás két egyaránt lényeges irányáról és különbségükről - "kifelé" és "befelé" - már szót se ejtek, amúgy is hivatásos mókuskerék-építő vok jómagam is; de legalább tisztában vagyok értéktelenségükkel (ill. nagyonis relatív, romlandó értékükkel), és ismerem azt a kézszéttárás-mozdulatot is, h "hiszen nincs más, ha ugyan nem akarunk örökre elhallgatni" :)

(Ui.: vhogy én nem szeretek se köszönni az elején, se elköszönni a végén, m az vhogy belelóg a "szöveg" öntörvényű aurájába és mintha zavarná azt - ami, tudom, a szöveg dolga, nem az enyém, és "ez itt" mégiscsak két személy kommunikációja, nem pedig két szövegé; de hát mééégis... "itt" most a szöveg énje beszél :D -; de most kijövök a szövegből, és szintén ölelés!)

Yaffa írta...

:) köszi.


...vajon menynit kell még gondolkodnom, hogy kipörögje magát??...ez költői kérdés... :)

nem lehet csak egyszerűen abbahagyni? Persze, erre van a meditáció.
De ha az értelmemmel fel is fogom, hogy hasztalan a gondolkodás, pontosabban a "mókuskerék-építés", a szívemmel attól még nem fogtam fel, és míg egy igazság nem ér a szívembe, addig nem tudom élni...
Nah, ennyit erről.
Megyek gondolkodni.

Ehh.

:)

Atheosz írta...

:)

Tán így kéne felfogni: van az értelem, a szív és a "lényegiség" szintje, akár egy videojáték nehezedő pályái, amiket végig kell járni ahhoz, h a következő szinten tudjunk előrehaladni. Persze mintha ez a három szint az embernél párhuzamosan zajlódna. Bár ellentéteseknek is tűnnek: mintha a szív-szint irracionális lenne, sőt értelem-ellenes, a lényegiség-szint meg ráadásként érzelmeken-túli is; a negyedik szint meg ... .

Az biztos, h bármit mondjunk-gondoljunk is, az szigorúan & teljességében az értelem-szinten marad, nincs útja "mélyebbre", nem út "mélyebbre". És ezen nem segít semmiféle idézőjel se :), se semmiféle :) se, se se se :)

Yaffa írta...

:D :D

:D

akkor talán maradok a zenénél és a költészetnél.

Ehhez mit szólsz ezen összefüggésben?

:)

Atheosz írta...

Jók persze mindketten :) Van bennük plusz és kimondhatatlan; de vhogy olyanok, mint egy másod- és harmadfokú értelemszint-bugyor, ami ugyan mélyebb, és talán inkább átjáródik "mélyebbre", de mégiscsak vmiféle struktúrára, rendszerre épülnek, amiből ugye a legátfogóbb, szinte minden más rendszer mintája a nyelvi rendszer. Márpedig a szív-, a lényegiség- és a ...-szint irtózik minden rendszertől :)