2010. január 15., péntek

Ha lelassul...

Amint lelassul az élet, a dolgok áramlása, elkezdenek jönni a gondolatok...
Amikre az ember nem szeretne fókuszálni, de azért mégis csak jönnek. A háttérben settenkednek, és lehet azt választani, hogy nem szentelünk nekik figylmet és gyorsan valami másra gondolunk, eltereljük a figyelmünket és csak a jó dolgokra fókuszálunk.
Ezt úgy is el lehet érni, hogy az ember mondjuk sokat bulizik, dolgozik, utazik, jön-megy...

Kezdek visszatérni a "normális" kerékvágásba: hiányzik a pasi, mint olyan. Nem egy bizonyos, (na jó, egy bizonyos is, de most már főleg mégicsak inkább) maga a kapcsolat ténye.
Talán akkor most lenne itt az ideje, hogy menedzseljem a fókuszomat, hogy mire összpontosítok, és az lehetne mondjuk a zene, az, amit éppen csinálok, az, hogy szeretem magam, az, hogy elégedett vagyok magammal, az, hogy elégedett vagyok mindennel és hálás mindenért, ami adatik. Az, hogy keressek egy melót, hogy megkeressem az első körben szükséges negyvenezer koronát. Az, hogy készüljek a felvételire. Az, hogy ha mégsem vennének fel, akkor haza menjek és otthon majd legyen melóm, albérletem, el tudjam tartani magam, írjak, adassam ki, végre szedjem össze magam egy felnőtt, egész(séges) élethez. Vagy talán előbb dolgozzak, utazzak, és utána a többi...
Igen, ha nincsen senki az nagyon jó alkalom arra, hogy az ember sokat dolgozzon - ott, és akkor, ahol és amikor csak lehet, sok pénzt keressen, és sokat utazzon, oda és akkor menjen, ahová és amikor a kedve tartja. 
Végülis, most, hogy nincs senki, és se a családra se a gyerekre nem állok még készen, 
most van még két évem, hogy beutazzam a világot. Ezt mindig is akartam. Nagy álmom volt. Akkor biztos olyan sokminden történne velem, és annyi mindent látnék és tapsztalnék, hogy sokkal "nagyobban", tágabban, bölcsebben, talán (-remélem) érettebben jönnék vissza, és olyan lenne a szemem, olyan nagyon fényes, mint azoknak a derűs, bölcs embereknek, akik már sokat láttak az életben, és a lelkük átragyog a tekintetükön. Eddig nem láttam úgy, hogy csak úgy beteljesíthető, de most úgy látom. Eddig úgy gondoltam, egyedül nem lenne jó, de most már nem érdekel, hogy egyedül vagy sem. Ha egyedül is mennék, a világ minden táján van kihez mennem. És ahová nincs, ott is majd lesz valaki, valahol valahogy.
Mondjuk dolgozhatnék egy évet, mindent félre tennék, aztán utaznék egy évet...
Sounds like a plan - ahogy egy kedves, kedves barátom mondaná...

Szóval hogy itt lenne az ideje, hogy magammal foglalkozzak csak és kizárólag, egyedül. Azzal, hogy felépítsem magam, összeszedjem magam, felnőjek, elég önbizalmam legyen. (Ha elhagynak, főleg ha olyan valaki hagy el, akibe fülig szerelmes voltam és annyira szerettem, hogy az egész életemet le tudtam volna élni vele - bárhogyan, mert a szeretet a lényeg - szóval ilyenkor sok idő, mire romjaimból felépülök, és újra összeszedem az összes önbizalmam, merthogy az összes elveszett.

Tudhatja-e bárki is, hogy milyen nagyon nehéz időszakon vagyok túl? Hogy tényleg majdnem belehaltam, hogy elhagyott az, akit szerettem... Talán bele is haltam... Igen, az a rész még mindig halott bennem... Nem egészen haoltt, mert még fáj. 
Nem az egómnak fáj. 
A lelkemnek, hogy ki kellett tépni belőle egy darabot. 
A lelkemnek, hogy nem lehetek ebben a tér-időben azzal az emberrel, akit szeretek.
Ez fáj.
Hogy külön vagyunk, hogy el vagyunk választva. Ez fáj. 
Hogy nem fejezhetem ki a szeretetem felé, ez fáj.
Hogy nem lehetek szerelmes belé többé, ez fáj.
Hogy nem láthatom őt, akit látni olyan jó volt, aki a szívemnek olyan kedves volt, ez fáj.
Hogy nem beszél hozzám és nem beszélhetek hozzá, ez fáj.
Hogy nem érinthetem meg, és nem érint meg, ez fáj.

Hogy ő sem tudná megmondani, miért hagyott el. 

Ez fáj.

Hogy ennek ellenére elhagyott, és végleg így döntött, és eltűnik a semmiben.

Ez fáj.

Még mindig, három hónap után is: fáj. Nagyon fáj.
Beleszakad a szívem, annyira fáj.

Csak most már az idő begyógyította a sebet eléggé ahhoz, hogy el tudjam felejteni napokra, hetekre, hogy mennyire fáj. 
Most már nem vérzik ez a seb, de örökre heg marad és emlékeztetni fog, ez az ember, ha bármikor az eszembe jut a neve, vagy az emléke, bármilyen körülmény vagy idő, ami rá emlékeztet - fájni fog, csak képes leszek majd nem figyelni erre, hanem valami másra fogok fókuszálni. 
Talán pontosan hogy az apám féle kulimászból is így fogok kimászni.
Megértem, hogy a dolgokat meg nem történtté tenni nem lehet. A fájdalmat letagadni,  vagy elhallgattatni nem lehet. A fájdalom jön, és tanít, földbe döngöl, felőröl, de megölni nem tud. Van valami sokkal több, sokkal nagyobb, sokkal erősebb bennem, ami akkor is túléli, ha majdnem meghalok a fájdalomban. 
Anélkül, hogy a fájdalmat letagadnám, vagy elmenekülnék előle. 
A fájdalom él, mert az idő jótékony, de görbe, egymásba ér, és valamilyen értelemben nem létezik, tehát minden ami történt, most történik, és minden, ami történni fog, most történik.
Ha jól belegondol az ember: elég átlátszó ez a világ. Mármint a szerkezete. Hogy van neki visszája. 
Bár ha az ember elhatározta, hogy itt leél egy életet - mert ennek szándék nélkül nincs értelme - akkor a legvalószínűbb, hogy úgy jó élni, még akkor is ha átlátszó az egész, mintha ember lenne. Akinek van múltja, jelene és jövője. Aki nem szerethet mindenkit és akit nem szerethet mindenki. Aki születik és meghal. Aki nem fejti meg az életet, hanem éli. 

Szóval az idő valahogyan - az ő telésének-múlásának az illúziója által - segít, hogy a sebek behegedjenek. De ha letagadok egy sebet, ha nem veszem észre, attól még ott van, és addig nem tudok segíteni neki meggyógyulni, amíg nem veszem tudomásul, amíg elhiszem, hogy nincs ott semmi. Mert ha azt hiszem, hogy nincs ott semmi, nyilván nem is akarhatom meggyógyítani, mert a semmit nem kell gyógyítani.
És amikor kezdenek behegedni, akkor már tudunk máshová is figyelni...

Azt hiszem, valahol itt kezdődik a fókusz menedzsment... Amikor már elég erős vagy, hogy járj, hogy kimenj az utcára - ahol, ezesetben a "járás, utcára menés" azonos a "tudatos figyelemirányítással", vagy méginkább átirányítással, amikor a rossz dolgoról (ami azt az érzést idézi elő bennem, hogy fáj, reménytelenség, rosszul érzem magam, tehetetlen vagyok) valami másra, valami jó dologra irányítom a figyelmemet, a gondolataimat. 

Ezért gondoltam mostanság talán olyan sokat Sz.T.Úrra. Még mindig jobb rá gondolni, meg arra, hogy milyen jó vele, még azzal együtt is, hogy velem szemben korlátolt, amit el kell fogadjak (- az a korlátja, hogy azt mondja magának, hogy nem tud belém szerelmes lenni, mert csak olyanokba tud szerelmes lenni, akikkel kínozhatja magát, én túl nőies, és túl jó vagyok neki - ezutóbbit már én mondom, hisz az ő szemében mindezekkel nem vagyok Nő, csak egy "b∗sznivaló picsa", ami bár tőle bóknak számít, mégse Nő, akinek a küszöbére virágot kell tenni, és küzdeni kell érte, hogy végre az övé legyen, és sose leszek ez a szemében, ezt kéne elfogadnom) - szóval még ezek ellenére is jobb rá gondolni, mint arra, ami fáj.

De arra még jobb, és ez az üdvös is ráadásul, hogy MOST mi jó nekem. Ha csakis ezzel tudnék foglalkozni, boldog ember lennék, és hamarosan iszonyat tudatosságszint-lépegetésbe kezdenék - állítólag....

Ennyit a mai napról...

Köszönöm, hogy megoszthattam.

Viszlát.

Szeretlek.






5 megjegyzés:

Atheosz írta...

Azáltal, h beutazod a világot, még semmivel sem kerülsz közelebb magadhoz, és bölcsességre is csak evilágira tehetsz szert ez által; bár állítólag éppen ez a dolgunk, és azokról a bölcs öregekről, akiről beszéltél, számomra éppen ez az inkább evilági érettség süt. Úgy tűnik nekem, h ez a csodálatos világ a tiéd, és ez a te utad; de az ember nem lehet két úr szolgája. Nem vegyíthető az a "Másik világ", ami szintén vonz téged, "Ezzel", a reálissal, m iszonyú erejű (és pont ellentétes erejű) mindkettő. Max annyit tehet, az ember, h gyönyörű, tágas evilági házában van neki egy pirinyó oltárocskája, ami a "Másik világot" képviseli, és ez is bőven elég, ha jól csinálod, ahhoz, h harmóniával sugározzon be mindent. Télleg, pont mostanában írtam vmit vkinek eme két világ témájában, ilyesformán: - - - "Képviselje a szokásos szemléletmódot most 1 olyan fa, ahol a 7milliárd kis én-ágacskának a fatörzs a közös külvilága. Nohát én 1 olyan "ellenfában" is hiszek, ahol a sok kis én-ágacskát mintegy a "másik irányba" gyűjt össze 1 belső, lelki "ellenfatörzs". Aki hisz eme 2 fa egyenrangúságában, az már sztem érti, miért nem jó kifejezés az elegendően mély élmények helyére az, h "az én világom". De hát kb. épp ezt az ellenfát hívják sokan Istennek :)" - - - És ez a két világ (legyenek inkább Világfa és Lélekfa) egyenrangú ugyan tán lehet, de harmóniába hozható eme egyenrangúságban soha. Mindkettő csak egy icipici zárványon belül viseli el a (hozzá képest) túlvilág ellentétes energiáit. Esetleg azzal még ki lehetne játszani ezt, ha 1x-re próbálnánk élni (azaz váltakozva) mindkét világban, de hát ez meg azzal járna, h mindkét helyen félemberek lennénk; m a két fél bennünk sem hozható össze, nem egyesíthető, csak az egyik oldal teljes feloldásával (ami persze a másik oldalt is egyidejűleg teljességgel felszámolja, megszűnvén viszonyítási társ-alap híján maga a Kettősség - a Jó-Rossz is, a Szeretet-Gyűlölet is, a Gyönyör-Szenvedés is; de hát épp ez a Középút buddhista értelme :)). És saját, kínkeserves tapasztalataimból azt hiszem, h a mi normális, igazi helyünk a Világfa; őrült, aki a másikat választja, vagy akár túl sokat merészel tudni a Másikról. //Utóirat: Sajna mintha én éppen ilyen őrültségre vállalkoztam volna, vállalkoznék az életemben, evilági énem legnagyobb sajnálatára, sőt gyötrődésére; analógiában kissé azzal, mintha te nem próbálnád lezárni Opent, hanem úgy próbáltál volna "túl-jutni" rajta (és tkp. az egész Világfán), h beleszállsz a fájdalmad kellős közepébe. De ez a lehető legembertelenebb út (ránk és a másikra nézve is), ami naon veszélyes, és amitől csak óvni tudok mindenkit, téged is (bár megfelelőképp óv téged a fájdalmad :)). Meg hát esetünk is tökre más.//

Yaffa írta...

Mit is mondhatnék erre, Krisztián... talán igazad van, talán nem. Nemtom, a Müller péter bácsi azt mondja, igenis felfelé kell élni. Úgyértve, hogy enm szem elől tévesztve azokat a dolgokat, ideákat, amik az "odaáthoz" tartoznak... ezt mondod végülis az oltárral. És azt is mondja, hogy nincs olyan, hogy midnig minden jó. Szenvedés van, és kész. Ez a buddhizmus alaptétele is... Szóval nem lehet megkerülni. Lehet, hogy mondjuk használni azért nem kéne...
De a fájdalmaknak meg fel kell dolgozódniuk.
Nekem meg az az élettapasztalatom, hogy nem lehet kerülgetni. Ha kerülgeted, úgyis utolér előbb vagy utóbb, így vagy úgy. Szóval az élettapasztalt az, hogy a jó is, rossz is jön és megy. Hogy az élet egy hullámvasút. És úgy tudunk csak urai lenni önmagunknak, ha megtanuljuk alázattal és türelemmel viselni azt, ami adatik. Ha az adatik, hogy fáj, akkor azt. Tudva, hogy mindennek mélységes értelme van.
(Például egyszer régen Sz.T.Úr nagyon megbántott, de ha akkor nem teszi azt amit, úgy ahogy, ma nem az vagyok, aki vagyok. Akkor nem tanultam volna annyit a nőiségről, és nem lennék ennyire Jó Nő, amennyire vagyok, és nem lennék ennyire tudatos sem, amennyire vagyok. Bár persze ki tudja. Állítólag mindig van választásunk. De akárhogyis: mindennek mélységes értelme van, amit lehetséges, hogy én nem látok át most itt... de mindennek megvan a maga oka...)
És amúgymeg ott, ahol legjobban fáj, ha tényleg szembemerészkedsz vele, akkor meglátod, hogy nincs is ott semmi... :)
De ezt enekd tudnod kell.
Szerintem ez nem embertelen.
Szerintem ez istenes. ;)

Örülök, hogy írtál.

Ölellek.

Atheosz írta...

Én is köszi, amiket írtál :)

Ezt én úgy fogom fel saját tapasztalatból (ha ugyan megfelelő ez a tapasztalat, és nem vmi tévút), h "istenes, tehát embertelen", akárcsak Rilke iszonyú angyalai. Te is olyasmiket írsz fentebb, h "csak most már az idő begyógyította a sebet eléggé", v h "most már nem vérzik ez a seb, de örökre heg marad". Hát hogyne lenne embertelen, ha azt a sebet nem hagynánk gyógyulni (ha igazán mély az a seb, mint egy kellően erős szerelem, akkor amúgy is csak vmi radikális gyógymód segíthetne, pl. a zárványosítás v a leválasztás, ami saját roncsolódásunk nélkül képtelenség); sőt mi több, arra "használnánk", h rajta keresztül jussunk el irtózatos energiájú mélységekbe, avagy abba a "Másik, isteni világba", a Nyitott-ba? (Lásd még Rilke 8. duinói elégiáját, aminél tökéletesebb megfogalmazását nem ismerem a dolognak :)) Csakugyan azt mondják, h ha meg bírjuk állni a vele való totális szembenézést, akkor a fájdalmak legelviselhetetlenebbike is, amin keresztül (v ami által, mintha az átélés, a seb maga lenne a Szem v a Szív) nézzük/érezzük "Azt", feloldódik vmiféle Ürességben, ami maga a leírhatatlan öröm, akadálytalanság és tökéletes, végtelen, én-nélküli (azaz határolatlan, elkülönítetlen) tudatosság. De ez, ha extrapolálok saját átélésekből, olyasmi lehet, mint amikor egy intenzitás olyan megsemmisítő erejűre nő, h megszűnik minden hasonlítás, leírás lehetősége, nem "szenvedés" többé és nem "gyönyör", hanem vmi rajtuk- (és minden meghatározottságon) túli, vonatkozás- és kettősségnélküli, mindent feloldó Űr, ami mindent hordoz ugyan saját ölében, de ez a Minden is csak porszemnyi semmi hozzá képest, a léttelenségig illuzórikus; akárcsak az iménti "Űr", "öl", "hordozás" és "saját". Csak hát kellő erő, tapasztalat és ügyesség nélkül ennek az intenzitásnak egy bizonyos határon túli átélni, beömölni engedése a véges, emberi személyiség szétrombolódásával egyenértékű; ennek meg nyilvánvalóak az evilági következményei. Vmilyen csoda folytán 1részt meg kell h őrződjön az evilági én kihűlt, odahagyott burka is, de csak mint vmi illuzórikus, valójában érzék-telen bábu, "akiben" valójában már nincs senki - de sehol máshol sincs -, ami azért még él és használható, 2részt meg fel kell hogy oldódjon minden, ami "én" és "enyém"; de hát ez az "1- és 2-részt" is ugyanaz.

Mostanában úgy tűnik nekem, h engem is vmi ilyen "isteni emberentúliságnak" a vonzása érinthetett meg 20 éve; kívül is maradtam rendesen (és fogok is maradni alighanem) azon, amit valóságos világnak hívnak, az emberi társadalmon, de még így se tartok még ama elásott kutya picsájánál se :))) ama vonzás forrásának felfogásában. Te viszont nem úgy tűnsz, mintha ki akarnál maradni bármiből is, ha már 1x ide születtél, és nyilván jól is teszed.

/Na, szép kis struktúra lett a fenti szöveg, mondhatom :) De hát amiről szólni akartam, az úgyis strukturálhatatlan, maradnak úgyis a hasonlatok. Egyet mondani világosan (mint a tiszta, elvont matematikában v hasonló rendszerekben) annyi, mint semmit se mondani, m nincs érdemi vonatkozása (egyetlenen kívül, ami lófasz) arra, ami sokszerű, kusza, azaz valóságos, de ugyanilyen semmi mindent mondani a "tökéletes hasonlat"-tal. "Kezdet és vég ugyanaz a kör kerületén", de minden és semmi is a gömbén :) /

// jaj, és már megint lényegében kihagytalak téged - akié ez a blog - és az életügyeidet, ejnye & bocs a monológért :) //

Yaffa írta...

:) semmi gond, imádom, amikor ilyeneket írkálsz. kicsit néha nehéz követni, túl magas- vagy talán mély-röptű vagy nekem,d e ne izgulj, értem azért.
Mi több: jókat szórakozom közben.
a mondatszerkesztésen, a faszpicsákon, elásott kutyaseggen, ilyesmiken.
A többire meg csak bólogatok...

értem mit mondsz, csak pont azt akartam hangsúlyozni korábban, amikor embertelenség-istenességről volt szó, hogy ugyanazt a dolgot szemléljük, csak te az árnyékos én meg a napos oldaláról. :)

igen, én nem akarok kívül maradni. szeretek élni egész sokszor. amikor fáj, akkor nem. akkor meg akarok halni, ki akarok szállni. de amikor szép dolgokra gondolok és reménykedek, és süt a nap és esik a hó, akkor nem.
dehát valamit valamiért.

Az a nagyon kedves, csodálatos londoni-bolíviai barátom, akiről ma is írtam, mondta egyszer: talán az élet nem egy olyan "buli", mint amire számítottunk, vagy ahogy elképzeltük - de ha már itt vagyunk, táncoljunk, együtt.
Érezzük jól magunkat - ha egyszer most épp itt vagyunk.
Azzal együtt, hogy oké, hogy most itt vagyunk, de tényleg jó, hogy van halál, hogy lesz megkönnyebbülés, és hogy egyszer majd ki lehet szállni.

pussz

Atheosz írta...

Igen, teljesen igazad/igazatok van, az életet lehet színéről is (buliszínű :)) és visszájáról is nézni és élni; ez utóbbi vmi olyasmi, mint a függöny-mögé-(vissza-)tekinteni-akarás (azaz Májá függönyfátyla mögé), akár a színek elelektromágneseshullámosítása árán is, amikoris a szín-benyomásokból pőrére vetkeztetésük és térben-való-feloldásuk után nem sok marad. Vagy ahogy Rilke fejezi ki a fentieket (szokás szerint felülmúlhatatlanul írva le közös emberi létállapotunkat - bár most kissé magam ellen beszélek/idézek, mert Rilke itt mintha a szín-oldalon és oldalán állna inkább):

"...Itt az időnk rá, itt a hona a Mondhatónak. /
Valld és hirdesd. Így soha még nem /
hulltak az űrbe le átélhető dolgaink, mert /
mind ami pótolná őket, kép nélküli tett csak. /
Kérgek közti cselekvés - ők meg szétpattannak, /
ha bent a tevékenység megnő, és más a határa. /
Kalapácsok közt áll helyt /
szívünk, akár a nyelv a /
fogunk közt, de mégis, mégis /
Dícséret nyelve marad. //

Dícsérd hát e világot az Angyalnak, s ne a mondhatatlant, /
néki te nem nagyzolhatsz pompás érzésekkel, mert a /
Mindenségben, ahol ő érzőbben érez, jövevény vagy. /
Éppen ezért azt tárd ki elébe, mi nemzedékeken át alakulva /
kézügyünkbe esik, a miénk s ott él a szemünkben. /
Mondd a dolgokat el..."

Vagy korábban ugyane költeményből:

"...Ó, de egy más Vonatkozásba, /
át, jaj mit vihetünk? Mit lassan itt megtanultunk: /
látásunkat sem, s ami itt történt. Jaj, semmit. /
Szóval, a kínjainkat. Szóval főleg azt, mi nehéz, vagyis hát /
hosszan átélt szerelmünk gyötrelmét, azt, mi /
el sose mondható. De később, /
csillagi körben mit ér ez? Jobban mondhatatlanok ők..."

Ezek után már képtelenség is bármi többet mondani. El is hallgatok :)